20 maj 2009

Det här inlägget blir troligtvis det sista jag skriver i min loggbok! Tänk vad Uf-året gått snabbt ändå...

SM i Ung Företagsamhet, dag 1

Bosse skjutsade mig och Johanna, samt våra montergrejer till Älvsjö och Stockholmsmässan, medan Maria tog tåget dit. När vi kom fram började vi genast bygga det vi trodde var vår monter. Efter mer än två timmars arbete var vi klara! Vi var helt slut, eftersom att vi inte hade hunnit äta något under dagen och skulle precis åka iväg till vårt hotell för att checka in och göra i ordning oss inför mässan, då vi helt plötsligt fick reda på att vi hade byggt i fel monter. Helt sonika fick vi gå av bussen och gå tillbaka till "vår" monter för att riva ned allt vi hade byggt upp. Det kändes verkligen inte kul, och särskilt inte eftersom att vi var så trötta. Det kändes omjöjigt att hinna riva ned och bygga upp montern - utan att helt förstöra tapeterna - och dessutom hinna käka något innan mässan började. Då var vi nog rätt nära att ge upp. Som tur är gav vi inte upp, utan UF:s personal hjälpte oss med arbetet och det tog inte alls så lång tid som vi först befarat.  Montern såg fortfarande bra ut, även om tapeterna var rejält skrynkliga på sina ställen. Jag måste öva på att inte ge upp så lätt känner jag, det går ju faktiskt att lösa det mesta om en bara får lite hjälp! UF:s personal ställde också upp och skjutsade oss till hotellet så att vi kunde byta om och lämna våra väskor.

Efter en lagom seg invigning med lite väl mycket applåderng så öppnade mässan. Först då kom vi att tänka på vilken otroligt dålig plats vi hade blivit tilldelade; längst in i ett hörn. Detta var väldigt synd och jag tror att vi missade många potentiella kunder på grund av detta. En annan sak som jag tror gjorde att vi förlorade potentiella kunder var att Visma och något mer företag delade ut gratis tygpåsar till alla och en var, och att deras monter alltid passerades innan vår passerades, det var nämligen flera stycken som sade att de gärna hade handlat av oss om de inte redan hade fått en gratis påse tidigare. Dessutom var det flera andra företag som sålde tygpåsar och väskor, precis i närheten av oss. Konkurrensen var med andra ord ganska hård och jag är glad att vi ändå lyckades sälja två stycken tygpåsar på bara 2 ½ timme.


SM i Ung Företagsamhet, dag 2

Den nittonde maj var en lång dag som började med sex timmars mässa. I början av dagen känns det dock väldigt roligt att vara där och vi såg till att ta ordentligt med pauser så att alla fick vila sina ben lite, då kände jag att det är väldigt skönt att vi är tre i vårt företag, jag skulle aldrig orka vara helt ensam i ett företag. (dessutom blir dynamiken så mycket bättre i en grupp, tycker jag!) Efter några timmar blev vi dock riktigt trötta och kändes oss kanske inte jättemotiverade att försöka sälja mer, dels på grund av konkurrensen och dels på grund av vårt undanskymda hörn. Trots det lyckades vi idag uppnå vårt mål för mässan eftersom vi sålde 3 stycken påsar. (Målet var att sälja 5 stycken)

Efrer mässan ville vi ju såklart bara åka iväg till hotellet för att hinna slappna av lite innan galamiddagen men märkte snart att nitpistolen hade ställt till en del problem för oss; vi hade två montrar att dra ut väldigt många nitar ur och det var nästintill omöjligt att få tag på något verktyg som kunde underlätta detta. TIll slut fick vi det och vi fick bort nästan alla nitar. Puh. Nu har jag åtminstone lärt mig att nitpistol inte är ett bra sätt att sätta upp saker i en monter, om det nu blir någon nästa gång.

Galamiddagen; vi satt spända och väntade när Miljöpriset skulle ropas ut och fann snart besviket att vi inte ens var några av de fyra nominerade. Det kändes lite småsurt att vi hade suttit och hoppats på att vinna när vi tydligen inte ens var nominerade. Nåväl, jag blev faktiskt inte så besviken som jag trodde att jag skulle bli, för det var trots allt ett företag med en helt annan tjänst vår som vann och de förtjänade det säkert. Middagen i övrigt var väldigt långsam och utdragen tyckte jag, särskilt eftersom att jag kände att jag inte alls mådde bra; under dagen hade min förkylning hunnit utvecklas riktigt mycket.

I och med allt detta så var det väldigt skönt att komma till hotellrummet och bara slappna av tillsammans. Det jag älskar mest med att driva företag är verkligen gemenskapen inom företaget - som bara tycks växa sig starkare och starkare. Något ska väl motgångar vara bra för!

Det känns också skönt att kunna lämna SM bakom oss nu, så att vi istället kan koncentrera oss ordentligt på årsredovisningen framöver. Samtidigt känns det också verkligen att vi har lyckats åstadkomma något under det här året, eftersom att vi faktiskt kom iväg till SM och vi har knappast blivit nedslagna av att inte vinna, jag känner mig snarare mer taggad att fortsätta utvecklas inom miljöområdet, men även inom det estetiska området. Vi måste fundera över om vi ska fortsätta med M.A.J.S även efter UF-årets avslutande.

Hur som helst är jag nöjd med vår insats under SM, jag tror att vi kanske kunde ha sålt mer under andra förutsättningar men tror att vi var för trötta för att kunna göra en större kraftansträngning. Jag vet faktiskt inte alls hur vi skulle kunna få mer energi, vi försökte att sova ordentligt natten mellan mässorna och ta ordentligt med pauser.

11 maj 2009

Nu är det slutspurten inför SM! Tyvärr är det här en av våra kämpigaste skolveckor även i andra avseenden och mitt schema är minst sagt fullspäckat. Som sagt så är tidsbrist den största motgången vi har inom företaget och det är nu ännu mer påtagligt än tidigare. Trots det känns det hyfsat lugnt inför SM, och det känns som att det kommer att bli riktigt kul ändå, även om det är nervöst.

Under dagens lektion försökte vi planera hur vår monter ska se ut, det mesta är fixat nu, i och med att Johanna och Maria var på Colorama och hämtade tapeter i fredags, men vi har också lite problem med att få tag på en byrå som vi skulle kunna ha i vår monter, istället för glasbordet som vi hade sist - vi känner at vi behövde lite mer plats att lägga saker på/i. Dessutom så skulle vi kunna förvara våra värdesaker och vår proviant i byrålådorna, så att de slipper synas för allmänheten. Det var svårt att hitta en byrå i rätt storlek men än har vi inte gett upp jakten. Annars så tror jag att det mesta till själva montern är färdigt, förutom att vi ska piffa till tapeterna lite på fredag efter skolan. Nu gäller det bara att klara ut lite saker med Malin om hur själva resan till och från Älvsjö ska gå till.

Vi har också stött på ett litet problem vad gäller vår ekonomi; det saknas 89 kronor i vår kassa. Vi måste fundera ut hur detta kan komma sig och vad vi ska göra åt saken.


15 maj 2009


Efter en väldigt lång dag samlades M.A.J.S UF för att fixa det sista inför mässan! Vi målade våra tapeter och packade ihop våra saker. På våning två kunde vi hitta ett fint gammaldags bord som kunde ersätta byrån vi först hade tänkt ha i vår monter, så då löste sig det problemet.

Under veckan rätades också alla frågetecken kring transport från och till SM ut. På måndag morgon, cirka 09:30,  åker Johanna och jag åka med Bosse från skolan, vi kommer ta med all packning i hans bil. Maria tar tåget från Katrineholm och möter oss vid Älvsjömässan. På tisdag eftermiddag kommer Malin för att vara med oss under dagen och tar,  när vi har rivit montern sedan med sig våra prylar i sin bil. Vi tar till sist tåget hem onsdag förmiddag. Det känns jättebra att skolan har ställt upp och hjälpt oss med det här, det har hjälpt oss väldigt mycket.

Vi har också skrivit ut ett schema över mässdagarna och planerat när var och en ska ta rast och dylikt. Nu ska vi vila upp oss inför SM! En annan viktig sak vi har gjort är att vi kommit överens om ett mål inför mässan; vi ska sälja minst 5 stycken tygpåsar. Anledningen till att vi sätter ribban relativt lågt är att vi tror att konkurrensen kommer att vara ganska hård och då vill vi inte ha för höga ambitioner och sedan bli besvikna...

4 maj 2009

Idag gick en stor del av lektionstiden åt till att titta på en annan grupps redovisning. I övrigt gör vi just nu en sista kraftansträngning vad gäller försäljning, vilket faktiskt går rätt bra, samt arbetar med vår årsredovisning - jag är klar med den delen jag tilldelats hittills men vet inte om jag kommer behöva göra någon mer del.

Märkligt nog känner jag mig helt lugn inför SM just nu, trots att vi har en del kvar att fixa. Det är svårt att komma ihåg vad exakt vi ska göra just nu, jag vet inte varför, men kanske har vi blivit lite förslappade inom företaget eftersom att det är vår...? Jag tror att vi behöver ha ett ordentligt företagsmöte och bara planera exakt vad vi behöver göra den närmaste tiden, vilket vi då inte hann med idag.

Imorgon tror jag att vi ska försöka gå iväg till Colorama i Norrköping, som ju ska sponsra oss med tapeter till vår monter. Vi såg dock att det låg lite avsides men jag hoppas att vi ändå ska hinna med det på lunchrasten imorgon, eftersom att vi har rätt lång rast.

27 april 2009

Idag höll vi vår redovisning för ettorna och för delar av vår klass. I och med att jag hade varit sjuk så hade jag inte haft tid att förbereda mig något men det gick rätt så bra ändå, eftersom vi kunde hjälpas åt att komma på vad vi skulle säga. Det känns skönt att ha detta gjort, och jag hoppas att vi i alla fall inspirerade ettorna lite att starta uf-företag de med.

Därefter planerade vi lite inför SM (!). Jag känner mig mer lugn inför SM nu också, nu börjar det kännas som att det kan bli bra. (att jag var rätt negativ i föregående inlägg måste bero på att jag höll på att bli sjuk vid tillfället) Två anledningar till det är antagligen att: Bosse har lovat att fixa skjuts till oss & att vi lyckats hitta en tapetsponsor! Colorama i Norrköping har lovat (i princip, i alla fall) att sponsra oss med några rullar tapeter. Det mesta utöver detta som vi behöver till SM tror jag redan att vi har fixat redan.

Idag sålde vi också ännu en tygpåse, vilket betyder att vi väldigt snart har uppnått vårt mål att sälja 50 st tygpåsar. Jag skulle dock hoppas att vi kan sälja sut på alla de vi har tillverkat, men jag vet att detta kan bli svårt. Vi ska försöka att skapa något specialerbjudande på bloggen för att locka kunder. Om vi har tur kan vi sälja lite på SM också!

22 april 2009

Oj, nu var den nästan en månad sedan jag skrev sist. Det beror på att vi har legat lite lågt med vårt företag ett tag, till förmån för andra skolarbeten och så.

Lektionen i måndags: Vi startade lektionen med ett handledarmöte med Malin. Vi klarade ut några oklarheter. Sedan ägnade vi en del tid åt att planera vad vi behöver göra och vem som ska göra vad. Vi ska ju börja med årsredovisningen nu och vi delade upp lite olika delar i den. Sedan föreberedde vi lite inför vår redovisning som äger rum på måndag. Detta hann vi dock inte klart med så vi beslutade att träffas på fredag och fortsätta med detta.

Vi diskuterade också hur vi ska göra för att få våra sista tygpåsar sålda. Under veckan måste vi fotografera alla som vi har på lager och lägga upp dem på bloggen. Sedan funderade vi på om vi ska arrangera något specialerbjudande på bloggen för att locka fler att köpa. Det börjar ju brinna i knutarna nu. Snart ska vi avveckla M.A.J.S Uf, vilket för övrigt känns tråkigt men också lite skönt. Det tar ju ganska mycket td att driva företag.

Igår fick vi också reda på att vi har gått vidare till SM! Det känns väldigt stort, både i positiv och negativ bemärkelse. Jag är lite orolig över alla praktiska detaljer som att vi till exempel ska fixa en ny monter och fixa transport till Stockholm där mässan hålls under två dagar. Det blev nämligen stressigt inför förra mässan och då åkte vi ändå bara till Linköping, samtidigt som att vi hade en hel skolvecka dedikerad till att jobba med företaget. Eftersom att jag känner att jag håller på att gå in i väggen så vet jag inte om det är någon bra idé att ta på mig mer arbete än nödvändigt men samtidigt vill jag ju inte sabba en sådan här chans. Jag tror att vi måste ha ett möte med vår rådgivare Valarie om detta så snart som möjligt.

23 mars 2009

Lektionen började med att jag uppdaterade vår blogg lite med ett nytt miljötips. (Vi måste ju hålla vår miljöprofil uppe nu!) Jag och Johanna tog oss en titt på kriterierna till SM i Miljöpriset. Rapporten kändes fortfarande välskriven och vi reviderade bara några meningar i den.  Därtill mailade jag Emma Edström i Ung Företagsamhet då vi hade lite frågor angående SM. Vi hade varit lite osäkra på formerna kring denna nationella mässa. Det visade sig att vi skulle ställa ut med monter ifall vi går vidare, vilket känns väldigt osäkert hur vi skulle kunna fixa mitt i en skolvecka och allt. Det problemet får vi dock ta när det kommer, och jag hoppas ju verkligen fortfarande att vi går vidare till finalen, Det skulle verkligen kännas som en seger att få åka dit.

Lite senare blev det dags för företagsmöte. Vi planerade en del inför när vi ska hålla vår redovisning inför skolan. I och med att vi ska prata om Röda Korset måste vi fortsätta planera detta. Det är min läxa till nästa projektarbeteslektion att kolla runt lite på Röda Korsets hemsida och se ifall det finns någon grund som vi kan använda för till exempel ett quiz eller några värderingsövningar. Detta för att vi ska kunna engagera folket i skolan och inte bara tråka ut dem med att prata. Vi planerar också att köra kläd- och pengainsamling - båda frivilliga såklart.

13 mars 2009

Åh. Det har hänt så mycket idag, en mängd nya intryck. Även om det för mig varit en ganska krävande dag med en hel del stress så har det på det stora hela varit en väldigt, väldigt lyckad dag för M.A.J.S Uf!

På morgonen när vi anledde till Konsert & Kongress i Linköping var det väldigt stressigt, det var svårt att veta vart vi skulle ta vägen, lokalen är ju otroligt stor, och vi gick fel några gånger. Till slut hittade vi emellertid platsen för vår monter. Det var först då vi insåg några brister i planeringen. Vi hade dels inte fått med oss någon stege och nådde inte upp att tapetsera vår monter, dels hade vi missförstått monterns uppbyggnad och visste därmed inte hur vi skulle kunna sätta upp tvättlinorna på montern, i och med att en inte fick fästa något på framsidan av monterns väggar. Dessutom hade Malin de flesta av våra möbler och hon hade inte kommit än.

Tack vare att vi var fyra smarta hjärnor som samarbetade (Tack Valarie) så löste vi dock problemen rätt bra. Detta visar verkligen hur bra det är att vara flera i ett företag, det blir lättare att hitta nya lösningar på problem. Slutligen kom också Malin med våra möbler. Mitt i uppbyggnaden av montern var vi tvugna att springa iväg och hålla en tämligen oförberedd företagspresentation, som jag ändå tyckte gick rätt bra. När vi kom tillbaka hade Malin och Valarie fixat lite med montern och det visade sig att vi ändå hade ganska gott om tid på oss att fixa klart, trots att jag hade känt mig så stressad innan. När montern var färdig gick vi iväg till öppningsceremonin, vilken jag tyckte var väldigt mycket för högljudd.

Tydligen skulle prisutdelning av vissa pris ske redan då, vilket innebar att vi alla satt med massor pirr i magen. När det blev dags för presentation av vilka som hade kammat hem Miljöpriset och landshövdingen började läsa motiveringen kände jag direkt att det var vi, beskrivningen stämde precis med de saker jag själv hade lyft fram i miljörapporten. Och ja, det var verkligen vi som vann! Det var helt underbar med en verkligt stor framgång för oss. Jag är väldigt stolt!

Resten av mässan gick helt okej, vi sålde sammanlagt sex tygpåsar, vilket visserligen inte var så hemskt mycket, men miljöpriset gjorde ändå att det kändes som att vi hade vunnit.  Jag är nöjd med vår planering och vårt genomförande. Det enda som jag känner att vi kunde ha gjort bättre var att vi borde ha varit mer inriktade på att sälja, vi blev rätt distraherade av att vinna pris. Dock tror jag att vi är säkrare försäljare utanför sådana här stora arrangemang och jag hoppas att vi den närmaste tiden kan storsatsa på att öka försäljningen på vår blogg.


12 mars

Sista dagen inför mässan har varit minst sagt hektisk. Jag har känt mig ganska stressad eftersom att det varit så otroligt mycket att hålla reda på, följaktligen har det också varit väldigt varierande arbetsuppgifter under dagen.

På morgonen satte jag mig vid datorn för att finslipa försäljningsargumenten lite, jag tog fram lite siffror på hur många plastkassar vi förbrukar varje år i Sverige och liknande. Hade egentligen velat hitta någon jämförelse på en tygkasses ekologiska fotspår och en plastkasses dito men det fanns faktiskt mindre än jag trodde på internet. Dock är den diskussionen absolut inte något jag tror att jag kommer ha svårt att argumentera för, det är ju trots allt en väldigt självklar skillnad i resursförbrukning. 

Senare jobbade Johanna och jag en hel del med att pyssla ihop saker till montern, klä om en lampskärm och liknande. Under tiden förberedde Maria power point-presentationen till tävlingen om Bästa Uf-företag. Den blev riktigt snygg. Dock hann vi knappt med att träna något alls, vilket vi antagligen borde ha gjort, men jag tror vi fixar det bra ändå med tanke på att ingen ju kan M.A.J.S UF bättre än vi tre! Vi passade också på att trycka några (halvsnygga) second-hand t-shirtar till imorgon med våra fyra "ledord" på framsidan. Jag tror vi kommer sticka ut en hel del från mängden på marknaden i och med att de flesta antagligen kommer att ha beställt tröjor från något tryckeri, vilket jag ser som en fördel. Våga Vara Egen. Vi skrev också ett schema över morgondagen så att alla ska ha koll på när de  tar lunch och så.

Efter lunchen gick vi för att handla lite tilltugg till mässan och ett snöre att använda som tvättlina att hänga tygpåsar på. När vi kom tillbaka tog vi ett informellt företagsmöte för att ta en sista titt på tävlingskriterier och regler inför morgondagen. Efter mötet kände åtminstone jag mig otroligt slutkörd men det var lite småsaker kvar att fixa ihop. Till slut var dock dagen slut och då bar det av hemåt för att vila upp sig ordentligt inför morgondagen. Pepp!

11 mars 2009

Efter att jag hade skrivit loggbok på morgonen, kollade vi mail och planerade lite. Därefter började vi skriva på en presentation till Bästa Uf-företag. Det gick ganska bra, tycker jag. Dock var det svårt att bedöma hur lång presentationen kommer att bli och jag tror att vi tyvärr kommer att bli tvugna att korta ner den lite, presentationen ska nämligen inte vara längre än fem minuter. Detta får vi ta itu med imorgon. Vi ska ä'ven göra en power point till presentationen, för att göra den lite mer spännande. Till det behöver vi en del foton.

På eftermiddagen bar det av till Röda Korset för att träffa Monica. Vi fick mycket positiv respons, dessutom fick vi låna en del saker till mässan och vi fick nytt tyg.

Imorgon blir det sista spurten inför mässan. Det är väldigt mycket att hålla reda på, vilket framkallar en hel del stress. Vi har ju dock skrivit mängder med listor så det underlättar verkligen. Listor är företagarens bästa vän.

10 mars 2009

Andra dagen på projektveckan idag! På förmiddagen började jag med att skapa en skylt med vår logga. Det blev lite pill med att få ordning på ramen som vi hade tänkt att placera skylten i men det blev ett riktigt bra resultat, tycker jag.

Under eftermiddagen tog jag och Johanna tag i att gå igenom precis hur vår monter skulle se ut och precis vad för saker vi ska ha med oss och vart vi ska få dem ifrån. Vi skrev en lista som vi sedan prickar för när vi har fixat punkterna på den. Under tiden pysslade Maria med att förbereda polaroidfoton till montern. De blev riktigt fina, tycker jag. En annan sak vi passade på att fixa var en miljöbok som vi tänkte ta med till mässan. I den kan folk få skriva sina egna miljötips, så att de känner att de inte bara behöver handla av oss, utan att vi kan sprida ett bra budskap också.

En god nyhet: Sophia bekräftade att det bara var en miss från Uf:s sida att vi inte fått miljöpriset bekräftat, vi är alltså anmälda. Det kändes väldigt skönt. Hoppas vi har en chans!

9 mars 2009

Idag var den första dagen på projektveckan. Jag känner mig väldigt peppad (bortsett från att jag varit så trött att jag inte kunnat hålla ögonen öppna hela dagen).  På morgonen började vi med en diskussion med de andra projektgrupperna. Varje grupp/person presenterade sitt projekt och hur processen hittills hade gått och vi gav varandra tips på hur vi skulle kunna gå vidare. Det var väldigt intressant och gav ganska mycket. Nästa vecka ska vi följa upp diskussionen.

Efter lunch hade vi ett möte med Malin & Valarie, där vi planerade väldigt mycket inför mässan. Vi fick många bra tips och klarade ut en del saker som vi var osäkra på. Vi har skrivit en lista över allt som vi ska ha med oss till mässan samt gjort en ungefärlig tidsplanering för veckan. Dessutom har jag bokat ett möte med Monica (R.K.) till på onsdag. 

En motgång vi märkte idag var att på bekräftelsen för anmälan till uf-mässan varn det inte bekräftat att vi skulle delta i tävlingen om miljöpriset. Detta kändes inte alls roligt eftersom att jag hade lagt ner mycket tid på den rapporten... Imorgon ringer vi till Sophia och ser om detta stämmer.

Vår tidsplanering för veckan ser ut likt följer:

Tisdag: (fm) - arbeta med skylt  och mäta upp tapeter till montern
                       - skriva loggbok
              (em) -börja jobba med presentation för bästa UF-företag
                        - titta på tävlingskriterier
                        - Maria fixar bilder till montern och uppdaterar bloggen.

Onsdag: (fm) -  kolla listan
                         - mäta upp tapeter
               (em) - gå till Röda Korset, möte med Monica. Fixa saker till montern!
                         - fortsätta med presentation.

Torsdag:  - se till att göra klart det som behövs inför morgondagen.
                  - träna försäljning
                  - göra upp ett schema över mässdagen.

2 mars 2009

Nu börjar det dra ihop sig inför den regionala mässan. VI har mycket på gång men också hela den kommande skolveckan (projektvecka) då vi helt kan ägna oss åt företaget. Tills dess ska jag:
Kolla om jag har någon tapet hemma som vi kan använda till vår monter (vi är ju med och tävlar om snyggaste montern)
Ta kontakt med RK-ungdomsförbund för att se om vi kan få något gratis material ifrån dem som vi kan ha med oss till mässan.
Ringa Monica på RK. Vi behöver ha ett möte innan mässan.
Fundera över "skylten" till montern. Jag har lovat att försöka göra en. Dock vet jag inte alls hur den ska se ut men när jag väl får en idé så blir det nog en rolig arbetsuppgift.

Vi i företaget ska också hinna ha ett företagsmöte någon gång denna vecka, då vi kan planera inför vecka 11.

9 februari 2009

Förra lektionen var jag ledig, däremot har jag jobbat väldigt mycket med motiveringen till Miljöpriset, vilken är nästintill färdigskriven nu. Maria kom på en punkt som jag ska skriva dit, gällande fikat på företagsmötena. Bäst att fixa det med en gång!

Idag gick Maria och Johanna iväg på mässseminariumet på Louis De Geer. Jag kunde tyvärr inte medverka eftersom att jag hade ett spanskaprov jag inte kunde missa men jag litar på att Johanna och Maria delar med sig av inforrmationen de får. Vi hann också med att ha ett företagsmöte innan de gick. Protokollet publiceras nedan:

Företagsmöte M.A.J.S uf
19 Januari 2009


Närvarande: Olivia Staveborg Kerkelä, Maria Maleh och Johanna Berg.
1. Mötet öppnades.

2. Produktion.
Vi kom fram till att vi har producerat ungefär 50 påsar, vårt mål är att sälja 50 påsar så det är ingen brist på påsar just nu. Vi koncentrerar oss på andra saker nu.

3. Bloggen. Olivia har skrivit "Veckans miljötips" Det väntas bara på att bli publicerat. Maria har format en ny design som blev godkännd, bara lite inlägg som måste fyllas på för att den ska bli helt klar.

4. Marknadsföring.
Maria ska redigera lite på loggan som Olivia har ritat. Afficher behövs och Maria ska skissa lite på en som vi allihopa sedan slutför. Olivia ska mejla dem som inte vann i vår tävling = vi skickar länkar.

5. Händelser.  Prioritering nummer ett är mässan, som äger rum vecka 11. Vi har nu kollat upp vilka tävlingar vi ska delta i och så har vi delat upp några kategorier var som vi ska kolla upp lite. Vi har ett "inför mässan" grej som vi ska på, datum måste ta redas på. Tidplanen måste uppdateras.

6. Rådgivare. Monica kom ej i onsdags då vi trodde att vi skulle ha möte med henne. Johanna ska mejla henne. Vi behöver ordna ett möte med både Valarie och Malin. Vi har fått respons på vår affärsplan av både Malin och Valarie.

7.Övrigt. Nästa möte äger rum den 11 februari efter skolan. Eller?

26 januari 2009

Idag kom äntligen Sophia hit för att hjälpa oss lite. Vi diskuterade följande punkter;
Ekonomi (budgeten är förmodligen klar nu), Affärsplanen (oklarheterna är utredda och vi ska bara utveckla några saker till), Betygskriterier (hur bedöms vi? vi verkar ligga ganska bra till) och Försäljningsknep (Sophia gav oss lite tips). Sedan fick vi en hel del andra tips inför Uf-mässan, vi diskuterade lite om vår monter och så.
 
Till nästa vecka ska jag fortsätta skriva på motiveringen till Miljöpriset, den är nästan klar nu. Sedan ska vi få ihop två påsar som några har beställt. Till tävlingen Bästa Hantverk ska jag fixa en produktbeskrivning, med eventuellt bilder från tillverkningsprocessen.

19 januari 2009

Sophia dök tyvärr inte upp idag, då hon hade råkat anteckna fel datum för vår träff. Nästa måndag kommer hon dock och pratar med oss. Idag har vi därför bland annat planerat vad vi ska ta upp med henne.

Valarie och Malin har gett oss respons på vår Affärsplan, det var några småsaker som vi ska kolla lite till på, det var dock mest budgeten som var lite felaktig, vilket är Johannas ansvarsområde.

Till den regionala mässan har vi planerat att ställa upp i några olika tävlingar; bästa monter, bästa UF-företag, miljöpriset, bästa logotyp, bästa vara samt bästa hantverk. VI delade upp förberedelserna inför de olika tävlingarna mellan oss och jag fick Miljöpriset och Bästa Hantverk tilldelat mig. Jag har redan börjat jobba på motiveringen till Miljöpriset, jag tror vi har en bra chans där, men vi vet ju i och för sig inte hur bra de andra Uf-företagen är på miljöfrågor...!

Företagsmöte M.A.J.S uf
19 Januari 2009


Närvarande: Olivia Staveborg Kerkelä, Maria Maleh och Johanna Berg.
1. Mötet öppnades.

2. Produktion.
Vi kom fram till att vi har producerat ungefär 50 påsar, vårt mål är att sälja 50 påsar så det är ingen brist på påsar just nu. Vi koncentrerar oss på andra saker nu.

3. Bloggen. Olivia har skrivit "Veckans miljötips" Det väntas bara på att bli publicerat. Maria har format en ny design som blev godkännd, bara lite inlägg som måste fyllas på för att den ska bli helt klar.

4. Marknadsföring.
Maria ska redigera lite på loggan som Olivia har ritat. Afficher behövs och Maria ska skissa lite på en som vi allihopa sedan slutför. Olivia ska mejla dem som inte vann i vår tävling = vi skickar länkar.

5. Händelser.  Prioritering nummer ett är mässan, som äger rum vecka 11. Vi har nu kollat upp vilka tävlingar vi ska delta i och så har vi delat upp några kategorier var som vi ska kolla upp lite. Vi har ett "inför mässan" grej som vi ska på, datum måste ta redas på. Tidplanen måste uppdateras.

6. Rådgivare. Monica kom ej i onsdags då vi trodde att vi skulle ha möte med henne. Johanna ska mejla henne. Vi behöver ordna ett möte med både Valarie och Malin. Vi har fått respons på vår affärsplan av både Malin och Valarie.

7.Övrigt. Nästa möte äger rum den 11 februari efter skolan (Kl. 14:30).

Om

Min profilbild

RSS 2.0