26 januari 2009
Idag kom äntligen Sophia hit för att hjälpa oss lite. Vi diskuterade följande punkter;
Ekonomi (budgeten är förmodligen klar nu), Affärsplanen (oklarheterna är utredda och vi ska bara utveckla några saker till), Betygskriterier (hur bedöms vi? vi verkar ligga ganska bra till) och Försäljningsknep (Sophia gav oss lite tips). Sedan fick vi en hel del andra tips inför Uf-mässan, vi diskuterade lite om vår monter och så.
Till nästa vecka ska jag fortsätta skriva på motiveringen till Miljöpriset, den är nästan klar nu. Sedan ska vi få ihop två påsar som några har beställt. Till tävlingen Bästa Hantverk ska jag fixa en produktbeskrivning, med eventuellt bilder från tillverkningsprocessen.
Ekonomi (budgeten är förmodligen klar nu), Affärsplanen (oklarheterna är utredda och vi ska bara utveckla några saker till), Betygskriterier (hur bedöms vi? vi verkar ligga ganska bra till) och Försäljningsknep (Sophia gav oss lite tips). Sedan fick vi en hel del andra tips inför Uf-mässan, vi diskuterade lite om vår monter och så.
Till nästa vecka ska jag fortsätta skriva på motiveringen till Miljöpriset, den är nästan klar nu. Sedan ska vi få ihop två påsar som några har beställt. Till tävlingen Bästa Hantverk ska jag fixa en produktbeskrivning, med eventuellt bilder från tillverkningsprocessen.
19 januari 2009
Sophia dök tyvärr inte upp idag, då hon hade råkat anteckna fel datum för vår träff. Nästa måndag kommer hon dock och pratar med oss. Idag har vi därför bland annat planerat vad vi ska ta upp med henne.
Valarie och Malin har gett oss respons på vår Affärsplan, det var några småsaker som vi ska kolla lite till på, det var dock mest budgeten som var lite felaktig, vilket är Johannas ansvarsområde.
Till den regionala mässan har vi planerat att ställa upp i några olika tävlingar; bästa monter, bästa UF-företag, miljöpriset, bästa logotyp, bästa vara samt bästa hantverk. VI delade upp förberedelserna inför de olika tävlingarna mellan oss och jag fick Miljöpriset och Bästa Hantverk tilldelat mig. Jag har redan börjat jobba på motiveringen till Miljöpriset, jag tror vi har en bra chans där, men vi vet ju i och för sig inte hur bra de andra Uf-företagen är på miljöfrågor...!
Företagsmöte M.A.J.S uf
19 Januari 2009
Närvarande: Olivia Staveborg Kerkelä, Maria Maleh och Johanna Berg.
1. Mötet öppnades.
2. Produktion. Vi kom fram till att vi har producerat ungefär 50 påsar, vårt mål är att sälja 50 påsar så det är ingen brist på påsar just nu. Vi koncentrerar oss på andra saker nu.
3. Bloggen. Olivia har skrivit "Veckans miljötips" Det väntas bara på att bli publicerat. Maria har format en ny design som blev godkännd, bara lite inlägg som måste fyllas på för att den ska bli helt klar.
4. Marknadsföring. Maria ska redigera lite på loggan som Olivia har ritat. Afficher behövs och Maria ska skissa lite på en som vi allihopa sedan slutför. Olivia ska mejla dem som inte vann i vår tävling = vi skickar länkar.
5. Händelser. Prioritering nummer ett är mässan, som äger rum vecka 11. Vi har nu kollat upp vilka tävlingar vi ska delta i och så har vi delat upp några kategorier var som vi ska kolla upp lite. Vi har ett "inför mässan" grej som vi ska på, datum måste ta redas på. Tidplanen måste uppdateras.
6. Rådgivare. Monica kom ej i onsdags då vi trodde att vi skulle ha möte med henne. Johanna ska mejla henne. Vi behöver ordna ett möte med både Valarie och Malin. Vi har fått respons på vår affärsplan av både Malin och Valarie.
7.Övrigt. Nästa möte äger rum den 11 februari efter skolan (Kl. 14:30).
Valarie och Malin har gett oss respons på vår Affärsplan, det var några småsaker som vi ska kolla lite till på, det var dock mest budgeten som var lite felaktig, vilket är Johannas ansvarsområde.
Till den regionala mässan har vi planerat att ställa upp i några olika tävlingar; bästa monter, bästa UF-företag, miljöpriset, bästa logotyp, bästa vara samt bästa hantverk. VI delade upp förberedelserna inför de olika tävlingarna mellan oss och jag fick Miljöpriset och Bästa Hantverk tilldelat mig. Jag har redan börjat jobba på motiveringen till Miljöpriset, jag tror vi har en bra chans där, men vi vet ju i och för sig inte hur bra de andra Uf-företagen är på miljöfrågor...!
Företagsmöte M.A.J.S uf
19 Januari 2009
Närvarande: Olivia Staveborg Kerkelä, Maria Maleh och Johanna Berg.
1. Mötet öppnades.
2. Produktion. Vi kom fram till att vi har producerat ungefär 50 påsar, vårt mål är att sälja 50 påsar så det är ingen brist på påsar just nu. Vi koncentrerar oss på andra saker nu.
3. Bloggen. Olivia har skrivit "Veckans miljötips" Det väntas bara på att bli publicerat. Maria har format en ny design som blev godkännd, bara lite inlägg som måste fyllas på för att den ska bli helt klar.
4. Marknadsföring. Maria ska redigera lite på loggan som Olivia har ritat. Afficher behövs och Maria ska skissa lite på en som vi allihopa sedan slutför. Olivia ska mejla dem som inte vann i vår tävling = vi skickar länkar.
5. Händelser. Prioritering nummer ett är mässan, som äger rum vecka 11. Vi har nu kollat upp vilka tävlingar vi ska delta i och så har vi delat upp några kategorier var som vi ska kolla upp lite. Vi har ett "inför mässan" grej som vi ska på, datum måste ta redas på. Tidplanen måste uppdateras.
6. Rådgivare. Monica kom ej i onsdags då vi trodde att vi skulle ha möte med henne. Johanna ska mejla henne. Vi behöver ordna ett möte med både Valarie och Malin. Vi har fått respons på vår affärsplan av både Malin och Valarie.
7.Övrigt. Nästa möte äger rum den 11 februari efter skolan (Kl. 14:30).
12 januari 2009
Nu var det ett tag sedan jag skrev loggbok, då det har varit jullov och så och jag passat på att vila upp mig.
En stor grej att pricka av på "att-göra-listan" är julmarknaden innan lovet, som väl gick hyfsat bra. Vi fick inte så många påsar sålda men vi fick in några beställningar. Dessutom så fick vi in en hel del pengar till Röda Korset, då vi anordnade en tävling som gick ut på att folk som skänkte pengar i Röda Korsets bössa fick vara med att tävla om en tygpåse. På lektionen idag korade vi en vinnare.
Annars så tror jag att vi blivit en del erfarenheter rikare efter julmarknaden och vi är laddade inför den regionala mässan. Till mässan ska vi bland annat vara med i tävlingarna; Miljöpriset, Bästa hantverk och Bästa vara. Vi får se hur det går men jag tror att vi har bra förutsättningar för åtminstona Miljöpriset - jag är i alla fall väldigt nöjd med vårt miljöarbete.
I Fredags hade vi ett möte med Valarie, hon hjälpte oss att planera inför lite inför mässan. Vi behöver: tyg till montern, en ny, snyggare skylt som jag eventuellt ska göra, affischer och så vidare. Mer om det när det blir aktuellt. Vi har också sytt en del sedan sist, vi har fått in en hel del nytt, fint tyg. Jag måste dock sy mer, eftersom att jag känner mig lite skyldig när Johanna och Maria ligger före mig med antalet tygpåsar.
Idag på lektionen hade vi företagsmöte, här nedan följer protokoll:
Företagsmöte M.A.J.S uf
12 Januari 2009
Närvarande: Olivia Staveborg Kerkelä, Maria Maleh och Johanna Berg.
1. Mötet öppnades.
2. Produktion. Produktionen går framåt, men Olivia och Maria ska sy mer under veckan.
3. Bloggen. Vi beslutade att börja med ”veckans miljötips”, för vilket Olivia ska ansvara. Maria ska ladda upp bilder på tygpåsar och försöka att skissa på en tydligare profil. Därtill ska hon forma om menyns layout på hemsidan. De punkter som ska finnas med är Om Oss, Påsar, Nyheter och Kontakta Oss. Vi ska även bli mer tydliga med att vi vill ha pengarna i tid ifrån de som beställer av oss.
4. Marknadsföring. Maria ska skissa på en kladd till en affisch som vi alla ska titta på tillsammans efteråt. Affischen ska vi sedan sätta upp lite överallt för att bättre kunna marknadsföra våra tygpåsar till personer vi inte känner och som inte känner till vår blogg. Olivia har fixat en ny logga som vi eventuellt ska använda.
5. Händelser. Johanna anmäler oss till den Regionala Mässan i mars. Vi ska också börja fundera på något vi kan göra för att dra in mer pengar till Röda Korset.
6. Rådgivare. Vi ska kolla vår mejl och se hur det går med vår planerade träff med Monica från Röda Korset. Dessutom behöver vi ha ett möte med Malin. Valarie ville gå igenom vår affärsplan så vi får prata med henne om det någon gång under veckan. Valarie har också pratat med Sophia som jobbar på UF om att hon ska komma och besöka oss. Det blir troligtvis måndag, nästa vecka.
En stor grej att pricka av på "att-göra-listan" är julmarknaden innan lovet, som väl gick hyfsat bra. Vi fick inte så många påsar sålda men vi fick in några beställningar. Dessutom så fick vi in en hel del pengar till Röda Korset, då vi anordnade en tävling som gick ut på att folk som skänkte pengar i Röda Korsets bössa fick vara med att tävla om en tygpåse. På lektionen idag korade vi en vinnare.
Annars så tror jag att vi blivit en del erfarenheter rikare efter julmarknaden och vi är laddade inför den regionala mässan. Till mässan ska vi bland annat vara med i tävlingarna; Miljöpriset, Bästa hantverk och Bästa vara. Vi får se hur det går men jag tror att vi har bra förutsättningar för åtminstona Miljöpriset - jag är i alla fall väldigt nöjd med vårt miljöarbete.
I Fredags hade vi ett möte med Valarie, hon hjälpte oss att planera inför lite inför mässan. Vi behöver: tyg till montern, en ny, snyggare skylt som jag eventuellt ska göra, affischer och så vidare. Mer om det när det blir aktuellt. Vi har också sytt en del sedan sist, vi har fått in en hel del nytt, fint tyg. Jag måste dock sy mer, eftersom att jag känner mig lite skyldig när Johanna och Maria ligger före mig med antalet tygpåsar.
Idag på lektionen hade vi företagsmöte, här nedan följer protokoll:
Företagsmöte M.A.J.S uf
12 Januari 2009
Närvarande: Olivia Staveborg Kerkelä, Maria Maleh och Johanna Berg.
1. Mötet öppnades.
2. Produktion. Produktionen går framåt, men Olivia och Maria ska sy mer under veckan.
3. Bloggen. Vi beslutade att börja med ”veckans miljötips”, för vilket Olivia ska ansvara. Maria ska ladda upp bilder på tygpåsar och försöka att skissa på en tydligare profil. Därtill ska hon forma om menyns layout på hemsidan. De punkter som ska finnas med är Om Oss, Påsar, Nyheter och Kontakta Oss. Vi ska även bli mer tydliga med att vi vill ha pengarna i tid ifrån de som beställer av oss.
4. Marknadsföring. Maria ska skissa på en kladd till en affisch som vi alla ska titta på tillsammans efteråt. Affischen ska vi sedan sätta upp lite överallt för att bättre kunna marknadsföra våra tygpåsar till personer vi inte känner och som inte känner till vår blogg. Olivia har fixat en ny logga som vi eventuellt ska använda.
5. Händelser. Johanna anmäler oss till den Regionala Mässan i mars. Vi ska också börja fundera på något vi kan göra för att dra in mer pengar till Röda Korset.
6. Rådgivare. Vi ska kolla vår mejl och se hur det går med vår planerade träff med Monica från Röda Korset. Dessutom behöver vi ha ett möte med Malin. Valarie ville gå igenom vår affärsplan så vi får prata med henne om det någon gång under veckan. Valarie har också pratat med Sophia som jobbar på UF om att hon ska komma och besöka oss. Det blir troligtvis måndag, nästa vecka.