Den 14 Oktober
Idag var det affärsplan och åter affärsplan som gällde!
Redan innan lektionen hade börjat var alla tre registrerade, likaså vårt UF-företag. Innan hela registreringen var slutförd var vi (skolan) tvugna att betala in 300 kr för avgiften. Det stötte vi på ett problem; ingen av oss visste hur vi skulle göra inbetalningen. Vad är skillnaden mellan bankgiro och plusgiro? Vad var det meningen att vi skulle välja? Det var mycket som vi inte visste då men med lite hjälp kunde vi tillslut lämna in blanketten till Christian.
Nu har jag verkligen insett att jag som ekonomiansvarig borde låna lite böcker på biblioteket och försöka sätta mig in lite inom grundläggande ekonomi och bokföring. Jag ska inte bara sitta och föra in våra materialkostnader i en vacker bok inte, nej, jag har insett att vi antagligen kommer att ha kunder som måste betala oss via konto och dessutom måste vi handskas med överskottet och så småningom betala in det till Röda Korset. Det råder delade meningar om hur mycket vi själva ska behålla och det vore bra om vi bestämde det först innan en försäljning kan påbörjas.
Idag har vi skrivit en hel del på affärsplanen, antagligen blir vi färdiga nästa gång. Under skrivandets gång har det kommit upp nya tankar som jag inte tänkt på innan. Konkurrenterna är några jag inte alls tänkt på innan, det var bra att vi i alla fall kunde identifiera några av dem. Helst vill jag nog inte tänka så mycket på dem och istället inrikta mig helt på försäljningen men det är bra att med hjälp av konkurenterna fundera ut våra egna fördelar som vi har.
Nytt för M.A.J.S UF är att vi har fått en VD, Maria Maleh som även är marknadsföringsansvarig! Det var svårt att välja en av oss tre, för det kändes som om vi tar ungefär lika mycket ansvar nu. Maria kommer passa utmärkt tror jag :D
Vi är alla ivriga att få sätta igång och sy, vi är fulla av idéer och vill arbeta kreativt men "pappersarbete" kommer först just nu. Maria skrev ner lite av de punkter vi måste planera in under resten av läsåret. Vi måste även ha regelbunden kontakt med Monica för att ge ett bra intryck och få dem att känna sig delaktiga. De är trotsallt våra sponsorer. Till våren har vi även planer på att hålla ett föredrag om Röda Korset inför hela skolan. Det skulle vara jättekul!
Redan innan lektionen hade börjat var alla tre registrerade, likaså vårt UF-företag. Innan hela registreringen var slutförd var vi (skolan) tvugna att betala in 300 kr för avgiften. Det stötte vi på ett problem; ingen av oss visste hur vi skulle göra inbetalningen. Vad är skillnaden mellan bankgiro och plusgiro? Vad var det meningen att vi skulle välja? Det var mycket som vi inte visste då men med lite hjälp kunde vi tillslut lämna in blanketten till Christian.
Nu har jag verkligen insett att jag som ekonomiansvarig borde låna lite böcker på biblioteket och försöka sätta mig in lite inom grundläggande ekonomi och bokföring. Jag ska inte bara sitta och föra in våra materialkostnader i en vacker bok inte, nej, jag har insett att vi antagligen kommer att ha kunder som måste betala oss via konto och dessutom måste vi handskas med överskottet och så småningom betala in det till Röda Korset. Det råder delade meningar om hur mycket vi själva ska behålla och det vore bra om vi bestämde det först innan en försäljning kan påbörjas.
Idag har vi skrivit en hel del på affärsplanen, antagligen blir vi färdiga nästa gång. Under skrivandets gång har det kommit upp nya tankar som jag inte tänkt på innan. Konkurrenterna är några jag inte alls tänkt på innan, det var bra att vi i alla fall kunde identifiera några av dem. Helst vill jag nog inte tänka så mycket på dem och istället inrikta mig helt på försäljningen men det är bra att med hjälp av konkurenterna fundera ut våra egna fördelar som vi har.
Nytt för M.A.J.S UF är att vi har fått en VD, Maria Maleh som även är marknadsföringsansvarig! Det var svårt att välja en av oss tre, för det kändes som om vi tar ungefär lika mycket ansvar nu. Maria kommer passa utmärkt tror jag :D
Vi är alla ivriga att få sätta igång och sy, vi är fulla av idéer och vill arbeta kreativt men "pappersarbete" kommer först just nu. Maria skrev ner lite av de punkter vi måste planera in under resten av läsåret. Vi måste även ha regelbunden kontakt med Monica för att ge ett bra intryck och få dem att känna sig delaktiga. De är trotsallt våra sponsorer. Till våren har vi även planer på att hålla ett föredrag om Röda Korset inför hela skolan. Det skulle vara jättekul!
Kommentarer
Postat av: MANGO
nawe! :)))) det går så bra nu tycker jag, ska bli så skönt att ha affärsplanen klar!!
PÖSS
Trackback