Den 14 Oktober

Idag var det affärsplan och åter affärsplan som gällde!

Redan innan lektionen hade börjat var alla tre registrerade, likaså vårt UF-företag. Innan hela registreringen var slutförd var vi (skolan)  tvugna att betala in 300 kr för avgiften. Det stötte vi på ett problem; ingen av oss visste hur vi skulle göra inbetalningen. Vad är skillnaden mellan bankgiro och plusgiro? Vad var det meningen att vi skulle välja? Det var mycket som vi inte visste då men med lite hjälp kunde vi tillslut lämna in blanketten till Christian.

Nu har jag verkligen insett att jag som ekonomiansvarig borde låna lite böcker på biblioteket och försöka sätta mig in lite inom grundläggande ekonomi och bokföring. Jag ska inte bara sitta och föra in våra materialkostnader i en vacker bok inte, nej, jag har insett att vi antagligen kommer att ha kunder som måste betala oss via konto och dessutom måste vi handskas med överskottet och så småningom betala in det till Röda Korset. Det råder delade meningar om hur mycket vi själva ska behålla och det vore bra om vi bestämde det först innan en försäljning kan påbörjas.

Idag har vi skrivit en hel del på affärsplanen, antagligen blir vi färdiga nästa gång. Under skrivandets gång har det kommit upp nya tankar som jag inte tänkt på innan. Konkurrenterna är några jag inte alls tänkt på innan, det var bra att vi  i alla fall kunde identifiera några av dem. Helst vill jag nog inte tänka så mycket på dem och istället inrikta mig helt på  försäljningen men det är bra att med hjälp av konkurenterna fundera ut våra egna fördelar som vi har.

Nytt för M.A.J.S UF är att vi har fått en VD, Maria Maleh som även är marknadsföringsansvarig! Det var svårt att välja en av oss tre, för det kändes som om vi tar ungefär lika mycket ansvar nu. Maria kommer passa utmärkt tror jag :D

Vi är alla ivriga att få sätta igång och sy, vi är fulla av idéer och vill arbeta kreativt men "pappersarbete"  kommer först just nu. Maria skrev ner lite av de punkter vi måste planera in under resten av läsåret. Vi måste även ha regelbunden kontakt med Monica för att ge ett bra intryck och få dem att känna sig delaktiga. De är trotsallt våra sponsorer. Till våren har vi även planer på att hålla ett föredrag om Röda Korset inför hela skolan. Det skulle vara jättekul!

Den 10 oktober, möte med Monica Westlund, Röda korset

En vecka tidigare, efter att vi pratade med Jörgen, ringde Maria upp Monica och vi bestämde tid för ett möte.

Förberedda med vår idéskiss och anteckningsblock ägde mötet rum i en av kupans lokaler. Först fick vi kort förklara lite om UF och vårt företag. Hon frågade mycket och det kändes bra redan från början för Monica visade sig vara en mycket postiv person. Det visade sig även att hon själv hade sytt tygpåsar, den här kvinnan skulle passa utmärkt som vår kontaktperson kände jag nästan direkt!
Vi diskuterade kostnader och hur vi skulle få tag i material, om vi var tvugna att köpa tyg secondhand skulle överskottet därmed bli mindre. Sponsring av tyger var något de gärna kunde bistå med. Vi fick träffa Hannah som hjälpte oss att hitta tyg, det fanns en hel del som bara låg där, även olika trådar.
Monica nämnde även något om ett syrum som skulle finnas i lokalerna, det vore ett bra tillhåll om det skulle bli tid till att sy under skoltid! När vi frågade om hon kunde tänka sig att bli vår kontaktperson svarade hon ja och vi fick de uppgifter som var nödvändiga för att registrera M.A.J.S UF men också så vi kunde nå henne.

Det här mötet kändes som ett stort framsteg, både mot de tygpåsar som ska bli sydda men även psykiskt. Jag känner mig jätteglad nu när jag tänker framåt, men innan allt det riktigt roliga börjar måste vi skriva affärsplanen färdig.

När vi var på Röda Korset och pratade med Monica handlade inte allt om vår verksamhet, vi fick även lite information och broschyrer om Röda Korset. När Monica behövde någonting som inte hon ansvarade för hämtade hon andra som jobbade där och vi blev även presenterade. Ett samarbete handlar om så mycket mer än att bara sälja tygpåsar, tänk hur mycket mer vi kan lära oss genom att bara träffa personalen som jobbar där. Jag blev imponerad över det arbetet som rådde på lokal nivå, det skulle vara intressant att fördjupa sig lite mer i hur deras verksamhet fungerar. Det är kanske på en liknande arbetsplats jag själva hamnar i framtiden, då är sådana kunskaper viktiga.


RSS 2.0