20 maj 2009

Det här inlägget blir troligtvis det sista jag skriver i min loggbok! Tänk vad Uf-året gått snabbt ändå...

SM i Ung Företagsamhet, dag 1

Bosse skjutsade mig och Johanna, samt våra montergrejer till Älvsjö och Stockholmsmässan, medan Maria tog tåget dit. När vi kom fram började vi genast bygga det vi trodde var vår monter. Efter mer än två timmars arbete var vi klara! Vi var helt slut, eftersom att vi inte hade hunnit äta något under dagen och skulle precis åka iväg till vårt hotell för att checka in och göra i ordning oss inför mässan, då vi helt plötsligt fick reda på att vi hade byggt i fel monter. Helt sonika fick vi gå av bussen och gå tillbaka till "vår" monter för att riva ned allt vi hade byggt upp. Det kändes verkligen inte kul, och särskilt inte eftersom att vi var så trötta. Det kändes omjöjigt att hinna riva ned och bygga upp montern - utan att helt förstöra tapeterna - och dessutom hinna käka något innan mässan började. Då var vi nog rätt nära att ge upp. Som tur är gav vi inte upp, utan UF:s personal hjälpte oss med arbetet och det tog inte alls så lång tid som vi först befarat.  Montern såg fortfarande bra ut, även om tapeterna var rejält skrynkliga på sina ställen. Jag måste öva på att inte ge upp så lätt känner jag, det går ju faktiskt att lösa det mesta om en bara får lite hjälp! UF:s personal ställde också upp och skjutsade oss till hotellet så att vi kunde byta om och lämna våra väskor.

Efter en lagom seg invigning med lite väl mycket applåderng så öppnade mässan. Först då kom vi att tänka på vilken otroligt dålig plats vi hade blivit tilldelade; längst in i ett hörn. Detta var väldigt synd och jag tror att vi missade många potentiella kunder på grund av detta. En annan sak som jag tror gjorde att vi förlorade potentiella kunder var att Visma och något mer företag delade ut gratis tygpåsar till alla och en var, och att deras monter alltid passerades innan vår passerades, det var nämligen flera stycken som sade att de gärna hade handlat av oss om de inte redan hade fått en gratis påse tidigare. Dessutom var det flera andra företag som sålde tygpåsar och väskor, precis i närheten av oss. Konkurrensen var med andra ord ganska hård och jag är glad att vi ändå lyckades sälja två stycken tygpåsar på bara 2 ½ timme.


SM i Ung Företagsamhet, dag 2

Den nittonde maj var en lång dag som började med sex timmars mässa. I början av dagen känns det dock väldigt roligt att vara där och vi såg till att ta ordentligt med pauser så att alla fick vila sina ben lite, då kände jag att det är väldigt skönt att vi är tre i vårt företag, jag skulle aldrig orka vara helt ensam i ett företag. (dessutom blir dynamiken så mycket bättre i en grupp, tycker jag!) Efter några timmar blev vi dock riktigt trötta och kändes oss kanske inte jättemotiverade att försöka sälja mer, dels på grund av konkurrensen och dels på grund av vårt undanskymda hörn. Trots det lyckades vi idag uppnå vårt mål för mässan eftersom vi sålde 3 stycken påsar. (Målet var att sälja 5 stycken)

Efrer mässan ville vi ju såklart bara åka iväg till hotellet för att hinna slappna av lite innan galamiddagen men märkte snart att nitpistolen hade ställt till en del problem för oss; vi hade två montrar att dra ut väldigt många nitar ur och det var nästintill omöjligt att få tag på något verktyg som kunde underlätta detta. TIll slut fick vi det och vi fick bort nästan alla nitar. Puh. Nu har jag åtminstone lärt mig att nitpistol inte är ett bra sätt att sätta upp saker i en monter, om det nu blir någon nästa gång.

Galamiddagen; vi satt spända och väntade när Miljöpriset skulle ropas ut och fann snart besviket att vi inte ens var några av de fyra nominerade. Det kändes lite småsurt att vi hade suttit och hoppats på att vinna när vi tydligen inte ens var nominerade. Nåväl, jag blev faktiskt inte så besviken som jag trodde att jag skulle bli, för det var trots allt ett företag med en helt annan tjänst vår som vann och de förtjänade det säkert. Middagen i övrigt var väldigt långsam och utdragen tyckte jag, särskilt eftersom att jag kände att jag inte alls mådde bra; under dagen hade min förkylning hunnit utvecklas riktigt mycket.

I och med allt detta så var det väldigt skönt att komma till hotellrummet och bara slappna av tillsammans. Det jag älskar mest med att driva företag är verkligen gemenskapen inom företaget - som bara tycks växa sig starkare och starkare. Något ska väl motgångar vara bra för!

Det känns också skönt att kunna lämna SM bakom oss nu, så att vi istället kan koncentrera oss ordentligt på årsredovisningen framöver. Samtidigt känns det också verkligen att vi har lyckats åstadkomma något under det här året, eftersom att vi faktiskt kom iväg till SM och vi har knappast blivit nedslagna av att inte vinna, jag känner mig snarare mer taggad att fortsätta utvecklas inom miljöområdet, men även inom det estetiska området. Vi måste fundera över om vi ska fortsätta med M.A.J.S även efter UF-årets avslutande.

Hur som helst är jag nöjd med vår insats under SM, jag tror att vi kanske kunde ha sålt mer under andra förutsättningar men tror att vi var för trötta för att kunna göra en större kraftansträngning. Jag vet faktiskt inte alls hur vi skulle kunna få mer energi, vi försökte att sova ordentligt natten mellan mässorna och ta ordentligt med pauser.

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0