17 oktober 2008

Nu är registrering av M.A.J.S UF fulländad, vilket verkligen är jätteskönt! Dessutom håller vi på att slutföra affärsplanen. Förmodligen blir den klar idag.

Idag tog vi beslut om hur mycket pengar vi ska donera till Röda Korset. Inom företaget rådde delade meningar men vi beslutade att skänka runt 25 % till Röda Korset, så att vi känner att vi själva också får ett litet tillskott i plånboken. Jag tror att detta sporrar en att kämpa lite hårdare med försäljningen än vad det hade gjort om vi hade skänt hela vinsten.

14 oktober 2008

Tisdagens lektion spenderas mestadels med att skriva på affärsplanen som snart ska vara inskickad för att vi ska kunna komma igång med företaget ordentligt. Nu har vi inte så mycket kvar på den och vi har bestämt att den ska vara klar innan höstlovet.  Det kändes nyttigt att skriva affärsplanen eftersom det var vissa frågor vi dittills inte ens hade reflekterat över. Nu känns det som att vi har mer koll och alla verkar vara överens om det mesta.


Vi skulle också se till att betala de 300 kronorna som också krävs för registreringen. Av Birgitta Fast fick vi ett inbetalningskort som vi fyllde i. Det ska sedan skickas till Ung Företagsamhet i Östergötland. För att kunna fylla i detta inbetalningskort var vi tvugna att bestämma en person som ska vara vårt företags VD. Detta var inte helt lätt eftersom vi tyckte att samtliga var kvalificerade för denna uppgift men slutligen blev det Maria som tog sig an detta uppdraget. Min övertygelse är dock ändå att vi kommer försöka att samarbeta kring de flesta frågor, då vi känner att vi alla vill få möjlighet att lära sig om alla områden.  En sista grej som ska fixas för att vi ska kunna registrera vårt företag är att vår kontaktperson Monica ska bekräfta uppdraget till Ung Företagsamhet.

Vi har även registrerat oss på hemsidan och alla har en fungerande inloggning. Det här är viktigt för att vi ska kunna ta del av all den information som finns på hemsidan.

Jag tyckte lektionen fungerade bra och att vi fick en hel del gjort. Nu börjar vi bli riktigt peppade på att komma igång med själva praktiska arbetet.  Nästa gång ska nedanstående grejer fixas:

- Fixa en kassabok
- Kolla med Monica så att hon har bekräftat
- Skriva klart och lämna in affärsplanen
- Skriva en årsplanering(med alla viktiga datum
- Låna böcker inom sitt område.


10 oktober 20008

Nu har vi äntligen haft ett möte med Röda Korset och det gick väldigt bra! De var villiga att samarbeta med oss och verkade väldigt positiva och trevliga. De sponsrade oss med en hel del tyg och tråd så snart kan vi äntligen komma igång.  Monica Westlund från Röda Korset är villig att vara vår rådgivare. Nu är det viktigaste att vi får ordning på affärsplanen så att vi kan registrera oss. Det hinner vi förmodligen med nästa lektion. Det ska bli skönt att kunna börja sy sedan!

29 september 2008

Det här inlägget kommer lite sent då jag inte hade inloggningsuppgifterna till bloggen klara för mig innan.

Vi startade måndagens arbetstillfälle med att kolla hur det har gått med våran marknadsundersökning som vi tidigare publicerat på bloggen. Det var kul att så pass många hade deltagit - nära 200 personer var det. De flesta verkade vara i vår ålder och många verkade vara intresserade av vår affärsidé - kul! Då känns det som att vi har en marknad. Tror att vi kanske kommer att försöka sälja våra tygpåsar över bloggen, men än är vi inte helt på det klara med detaljerna kring detta.

Efter detta satte vi oss för at plugga på delar av informationen i UF-pärmen, så att vi skulle veta hur vi skulle kunna gå vidare med arbetet. Det var lite svårt då det var en väldig massa sidor att läsa och svårt att se klara riktlinjer över vad som är rekommenderat att göra och vad som var ett måste. Alla sorters företag är ju inte uppbyggda på samma sätt. Hur som helst så stod det klart att prio nummer ett för att kunna komma igång ordentligt med företaget var att skaffa en kontaktperson. Kände en viss stress inför detta, men vi gick ned för att prata med människorna på Röda Korset. Jörgen som vi pratade med kunde dessvärre inte fatta några beslut i frågan om ett eventuellt samarbete med dem och det kändes lite jobbigt. Jag är inte helt säker på att Jörgen riktigt förstod vad vi ville ha ut av ett eventuellt samarbeta. Vi fick dock numret till en annan person som vi hade tänkt att ringa senare i veckan. Så jag hoppas att vi till nästa lektion kan fixa ett seriösare möte med Röda Korset.

Vi hann också med att fixa olika ansvarsområden till oss i företaget. Jag ska därmed ansvara för kommunikationsdelen, Johanna för ekonomin och Maria för marknadsföringen. Jag har dock mina aningar om att vi kommer samarbeta en hel del kring dessa punkter ändå, men det kan ju vara bra att ha ett ansvarsområde tilldelat sig i alla fall.

RSS 2.0