Den 26 januari
Nu handlar mycket om att arbeta själv på de område som vi har delat mellan oss. Nästa vecka ska vårt företag ha möte gällande UF-mässan. Fram tills dess gäller det att skriva fina motiveringar till tävlingarna.
Snart behöver vi också ha ett möte med Monica på RK, det är inte det lättaste att hitta en tid då alla kan.
Den 19 januari
Idag trodde vi att Sophia skulle komma till skolan för ett möte men tydligen hade hon skrivit fel i kalendern. Ett nytt möte (nästa lektion) bestämdes.
Det är svårt att hinna mycket på en lektion som är två timmar, att driva ett företag är mer än bara träffas-en-gång-i-veckan-och-prata. Mycket av det vi gör som produktionen är under helgerna eller på rasterna.
Mässan är på fredag v.11. Det är inte alls så lång tid som vi tänkt oss, därför kommer vi nu lägga ner ännu mer tid utanför skoltid för att få det bästa resultatet.
När det är mycket detaljer inför mässan och frågor som vi behöver diskutera med varandra hade vi även denna lektion ett möte (protokoll publiceras på gemensamma loggboken). Vi följde en dagordning och bestämde bl.a att produktionen och inköp av tyg inte är några områden med hög prioritet. Hädanefter på lektionerna ska vi dels följa upp det arbete som gjorts under veckan och sedan dela upp nya uppgifter mellan oss som gäller till veckan därpå. Jag tror att det här är ett sätt som kommer följas av en högre effektivitet.
Under mässan kommer vi ställa upp under några tävlingar -bästa monter
-bästa UF-företag
- miljöpriset
- bästa logotyp
- bästa vara
- bästa hantverk
Detta kommer innebära en hel del extra jobb. Vi har löst det så att vi ska dela de olika kategorierna mellan oss. Jag som har ansvaret för bästa monter och bästa UF-företag kommer göra mycket av grovjobbet och har ansvaret för att motiveringen skickas lagom till deadline.
Inför mässan kommer vi även ha möten utanför lektionstid, då vi endast pratar om mässan. Vi har planerat in ett på onsdagen innan sportlovet.
Allt känns väldigt bra just nu, efter en termin med företaget börjar vi komma på bättre sätt att samarbeta och få saker gjorda. Vi har även fått ny respons på vår affärsplan av Malin och Valarie. Jag ska kompletera biten med den ekonomiska planen.
Till nästa veckas lektion ska jag: rita upp förslag till monter
påbörja arbetet med rapporten till "bästa UF-företag"
betala in fakturan för namnlapparna
sy klart några påsar
Ordning och reda ska det vara!
Den 12 januari
Under jullovet har jag inte sytt så mycket, även om mejlen och bloggen var relativt uppdaterade var det bra att ta en liten paus och samla nya krafter. Jösses, det är inte klokt vad mycket nytt tyg jag har fått under jullovet. Även om Maria och jag handlade lite tyg på myrorna innan nyår, är det främst min mosters tyg som hotar att ta över mitt rum!
Nytt tyg är alltid bra att ha, det gör att man får fler idéer och lusten att sy ökar. Det är på det sättet som jag gillar vår affärsidé, det är många (iaf i min släkt) som har en massa tyg som de aldrig använder och är glada över att få skänka bort det.
Det var lite svårt att börja lektionen, för det var lite som en nystart. Vi som hade tyg hemma hade sytt en hel del under helgen, därför passade vi på att ta kort på de nya tygpåsarna men även på oss.
Därefter följde ett styrelsemöte (protokoll publiceras inom kort!). Vi pratade bl a om produktionen, uppdatering på bloggen, rådgivare och UF-mässan.
Vi pratade med Valarie i fredags om hur arbetet går, hon ska kontakta Sophia och förhoppningsvis kan vi träffa henne någon gång nästa vecka.
Imorgon är det dags att anmäla sitt företag till UF-mässan. Registreringen öppnar kl 8, jag ska anmäla vårt företag så tidigt som möjligt för att få den bästa platsen. Bäst att ställa väckarklockan!