Den 24 november

Den här lektionen har vi inte gjort så mycket förutom att fotografera våra tygpåsar. Vi förbereder oss på att öppna vår shop strax på bloggen men innan det krävs en bättre design. Maria som är både VD och marknadsföringsansvarig har det som ansvar.

Det viktigaste nu för min del är att sy inför julmarknaden och starta upp ett konto till företaget. I helgen sydde jag en hel del och jag känner verkligen att det var ett perfekt arbete vi valde att göra. Att sy får mig att koppla av samtidigt som jag tycker att det är kul. Vi får faktiskt mycket uppmuntranden både hemma, i skolan och andra som vet om vårt arbete. Det är många önskemål och det är bara roligt när kunderna blir nöjda. Nu är jag bara rädd att alla påsar inte kommer att räcka till bloggen, men det är bättre att sälja slut än att inte få något sålt alls!

I veckan blev Maria uppringd och tillfrågad om vi kunde tänka oss att stå på både lördagen och söndagen och vi tackade ja utan några direkta funderingar. Det är viktigt att komma i kontakt med potetiella kunder och lära sig bra säljknep. Några bekymmer vi har angående julmarknaden är att vi ska stå både lördagen och söndagen utan stolar. Hjälp! Dessutom får vi inte lämna bordet obemannat, hur gör vi då med luncher? Vi vill vara där alla tre och stötta varandra. En snäll flicka i vår klass har dock offrat sig att komma med mat. Sådan uppbackning behövs!
Nu behövs vissa delar till julmarknaden klaras upp. Hur ska vi inreda vårt bord och samtidigt stå ut lite från andra företag? Hur ska jag lösa frågan med växelpengar? På vilket sätt ska vi göra reklam för röda korset utan att det tar fokus från vårt företag?

Annars kommer julmarkanden bli så kul! Jag är stolt över mitt företag och vill gärna visa upp oss! Lagom till julmarknaden tänkte vi även fråga Anna i trean om vi kan få vara med i skolans notis i NT.

Ett aktuellt problem för mig är uppstartandet av ett bankkonto, jag ska söka information på egen hand men ska samtidigt underrätta de andra och de ska med vara delaktiga. Jag har mejlat och frågat UF och nu ska jag även fråga Valarie om råd. Hon skulle tydligen vara bra på sådant. Nästa vecka ska vi iaf gå till Nordea och ta tag i det. Detta måste göras innan marknaden, helt klart!

Ett problem som vi har i gruppen är att Olivia inte känner att hon gör någonting. Jag tycker vi ska ha ett möte och verkligen bestämma vem som har hand om vad. Att kolla i pärmen räcker inte då varje företag är unikt. Det är bäst att först reda ut vad VD:n ska göra till skilland från den som är kommunikationsansvarig innan ansvarsområden byts. Det bir bara förvirrande. 

Åter till symaskinen!    /Johanna

Den 17 november

Nu känns det som om jag bara vill fokusera helt på UF-företaget och ingenting annat. När affärsplanen är klar kan vi först börja tänka och planera marknaden och all annan försäljning via bloggen.

På morgon innan mötet med Monica på RK fixade vi en logga till företaget. Jag blev nöjd med den, enkel och klart budskap (men desutom snygg)  Maria har fått uppgiften att arbeta vidare med loggan och bloggen.

klockan 10.00 infann vi oss på RK och blev ännu en gång bra bemötta av Monica. Vi fick berätta lite om vad som hänt sen sist och sedan hade vi även med oss några av våra färdiga tygpåsar. Vi fick tips av en sömmerska som syr för RK om hur vi kunde göra tygpåsarna hållbarare och vi diskuterade även priser.
Det bästa av allt var de tyger som vi fick, denna gång var det ännu fler kassar med tyger. Det är en härlig känsla att gå därifrån med alla nya idéer och material! Jag ser fram emot den kommande marknaden!

Under samhällskunskapen hade vi ett kort handledarmöte, jag tror det var första gången vi hade det. Vi diskuterade om hur långt vi har kommit men även lite andra frågor. Efteråt har vi ändrat sätt att arbeta på, nu är det mer uppdelat men ändå inte för mycket. Tygerna som vi har fått idag ska vara kvar i skolan så att vem som helst kan ta det som behövs. Nu kommer vi även ha tid till at sy i skolan. Valarie har möjlighet att ta med sin symaskin till skolan, vi har skrivit till henne som kontaktperson på UF-online.

TILL NÄSTA VECKA: Johanna  ---> kolla upp info angående öppnande av sparkonto
                                                                fylla i kassaboken
                                                                sy fyra tygpåsar!
                                      Olivia ----> maila RK:s ungdomsförbund
                                                          skriva text till visitkorten
                                                          sy!
                                      Maria --->  fixa bloggen
                                                          ta med lås till bössan
                                                          kolla upp broschyrer till julmarknad
                                                          sy!
                                          

Den 13 november

Under denna vecka har vi tagit kontakt med Monica på RK. Vi ska ha ett möte och ge henne lite uppdaterad information. Just nu vet vi inte när mötet kommer äga rum men vi har mejlat henne och föreslagit måndag v.48. Hon har lovat oss att vi kan få lite mera tyg och tråd, det känns väldigt bra!

Inne på UF-online har det kommit upp lite ny info. Vi funderar bl a på inom vilka kategorier vi ska tävla i under den slutliga mässan.
                                    /Johanna


Den 10 november

Den här måndagen har varit väldigt kämpig, affärsplanen ska innehålla mer än vad vi trodde att den skulle och jag tycker att det känns som om för mycket tid går åt att försöka förstå allting. Från början gick affärsplanen mycket bra att skriva, vi följde instruktionerna gällande rubriker i pärmen och kände oss klara, när vi skulle lämna in planen innan lovet upptäckte vi att det fattades bitar gällande ekonomin och tidsplaneringen. Man kan helt enkelt säga att vi har ägnat de här två senaste lektionerna åt försöka hitta ett sätt att redovisa budgeten på. Idag satt vi på eftermiddagen och fick ihop en budget som redovisades på ett korrekt sätt, vi ritade även en sammanfattande tidsplanering.

Äntligen är affärsplanen inskickad! Jag är glad att jag inte är ensam företagare, vi tre klarade det tillsammans Maria, Olivia och jag. Eftersom att Malin var sjuk idag, fick vi fråga Valarie om hjälp och det betydde även mycket. Jag har insett att vi skulle behöva lite feedback åtminstone varannan vecka från Malin. Ibland finns det så mycket småsaker vi måste tänka på och jag tror att dess möten skulle underlätta en hel del.

Från affärsplanen till något mycket roligare! Igårkväll satt vi hela eftermiddagen och kvällen hos Maria och sydde. Det roligaste med företaget är helt den kreativa sidan. Det är även inte helt fel att tänka på var en del av våra pengar ska gå.

ATT TÄNKA PÅ:  Ha regelbunden kontakt med Monica på RK. Vi skickade ett mejl idag men vi måste nog även besöka kupan någon mer gång.
                             
                             Klara upp alla oklarheter med ekonomin och att komma ihåg att inkomster och utgifter måste bokföras varje månad.


Den 3 November

Det var länge sedan jag skrev sist men nu har det ju varit lov också!

På höstlovet har vi varit mycket duktiga. Maria och jag sydde 7 påsar på bara några timmar. Vi ligger väldigt bra till produktionsmässigt alltså. Vi har även insett att RK:s sponsring med tyg inte räcker helt till men det vi har behövt köpa var inte alls dyrt. De utgifter som vi har betalt med våra egna pengar kommer vi få tillbaka när inkomsterna kommer, man kan säga att vi betalar det kapital som behövs.

Idag på lektionen kompliterade vi affärsplanen ytterligare, mest angående ekonomin och tidsplanering. Tidsplaneringen var jättebra att göra, hädanefter vet vi vad vi ska göra varje lektion för att inte halka efter. 

Det första delmålet som vi laddar upp inför nu är marknaden som kommer hållas den 13-14 december. Fram tills dess måste vi sy fler tygpåsar såklart men även designa vår blogg.  Jag måste även läsa på om ekonomin och även se till att ett konto kan startas till företaget.

Fram till den 13 december ser schemat alltså hektiskt ut men nu när affärsplanen är klar börjar det riktigt roliga. Affärsplanen och särskilt vår tidsplanering är inte precis det roligaste jag gjort men det kommer bra till använding, särskilt om vi skulle behöva vägledning för att komma vidare i  företagets utveckling.

RSS 2.0